Waar traditionele therapieën eerder geneigd zijn in te gaan op je klachten en beperkingen, leggen therapieën binnen de stroming positieve psychologie de nadruk op je krachten. Hoe jij optimaal kunt functioneren. 

Lees onder meer over positieve psychologievormen Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Mindfulness en Compassie:

ACT

Bij Acceptance and Commitment Therapy (ACT) probeer je je gedachten niet te veranderen maar te onderzoeken, zonder oordeel. Je leert je openstellen voor ervaringen, gevoelens en je voelt je verbonden met hetgeen wat je doet. Het filmpje is een metafoor voor alle gedachten en 'types' in je hoofd die je elke dag raad geven. 

Mindfulness

Mindfulness is geen therapievorm, maar een handige vaardigheid. Erop gericht om volledig in het heden te kunnen zijn. Je bewust te zijn van wat er op dit moment aanwezig is. Zonder te oordelen en zonder verwachtingen. Dit doe je door aandacht te geven aan wat er is. Het helpt je o.a. in contact te staan met je gevoelens en uit de stress van alledag te stappen.

Compassie

Compassie gaat over vriendelijk zijn voor jezelf en voor anderen. Je verbonden voelen met anderen en moeilijke gevoelens toe te laten bij jezelf. En dat is vaak nog best lastig, omdat we snel geneigd zijn tot oordelen en kritisch kunnen zijn op onszelf en op anderen. Meer (zelf)compassie in je leven kan je helpen om jezelf, anderen en je leven te accepteren zoals het is. Met alles wat daarbij hoort.

positieve psychologie

 

cognitieve gedragstherapie

Je gevoelens, gedachten en gedragingen staan centraal bij cognitieve gedragstherapie (cgt). Je gedachten hebben een invloed op je gevoelens, gedrag en andersom. In de cgt gaan we aan de slag met het aanpakken van gedachten en gedragingen die je klachten in stand houden. Cgt is al jaren een veelgebruikte therapievorm binnen de GGZ.

 

emdr

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals een ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident. Vaak gaat het om herinneringen aan de schokkende gebeurtenis die zich blijven opdringen, waaronder angstwekkende beelden (herbelevingen, flashbacks) en nachtmerries. Andere klachten die vaak voorkomen zijn schrik- en vermijdingsreacties.

EMDR is een intensieve, maar in veel gevallen een effectieve behandeling. Op https://www.emdr.nl/wat-is-emdr/ kan je meer lezen over de werking van EMDR.

    Adres

    Dwarsnoard 5

    8711 AP Workum

    0515-750292

    contact@praktijklucht.nl

    Openingstijden 

    maandag   13.00 - 17.00 uur

    dinsdag       8.00 -  12.00 uur

    woensdag   8.00 -  12.00 uur

    Donderdag  gesloten

    Vrijdag         8.30 - 12.30 uur

    © 2020 Praktijk Lucht

    AGB 94101477

    AGB 94064402

    KvK 73249718

    BIG  89920696925

    Algemene voorwaarden

    Privacyverklaring

    Kwaliteitsstatuut

    Verwijsbrief

    Samenwerkingen: