Zoeken
  • Femmy Grömmel-Boersma

Week 4 Meditatie Challenge | Strenge gedachten en tevredenheid

Alweer vier weken in de race en ik bemerk dat mediteren, nog enigszins kwetsbaar aanwezig, al wel een gewoonte is geworden. Ik denk elke avond aan mediteren, zelfs in het weekend. Ik ben flexibel in hoe ik de mindfulness oefening inricht en geniet daarvan. Ondanks het goede gevoel, voel ik de laatste twee weken een groeiende stem in mij dat zegt: “ga nou eens op een rustig plekje zitten met je meditatiekussen en ‘serieus’ mediteren.”


Deze gedachte roept de vraag bij me op: wanneer is het goed genoeg? Wanneer is een challenge voorbij, omdat de gewoonte zich gevormd heeft en genoeg bodem heeft om te blijven?




Maandag | Wandelmeditatie

Na een drukke dag werk heb ik zin om er even uit te gaan. Zoekend naar een leuke meditatie moet ik denken aan een meditatieweekend. In een prachtige weidse tuin deden we regelmatig aan wandelmeditaties. Ik ben naar buiten gegaan, heb een rustige weg vol groen opgezocht, en ben bewust gaan lopen.


Stap voor stap. “Voel hoe je voeten de grond raken” weet ik nog dat een mindfulness lerares tegen me zei. “Hoe je voet afrolt en je meeneemt.” Ik vond het toen al lastig.. En nu ook. “Ik loop” heb ik een aantal keer in mezelf herhaald. Hoewel ik graag buiten loop, vind ik het mediteren met bewust lopen eigenlijk gewoon niet zo prettig.


Na een tijdje besluit ik mijn aandacht te richten op mijn omgeving. Hoog gras en bladeren van de bomen werden heen en weer geblazen door de wind. Terwijl ik mijn aandacht focuste op mijn omgeving, ademde ik automatisch diep in en langzaam uit. Zo heb ik een tijdje doorgelopen. Wat lekker!

Dinsdag | Vol

Met een vol hoofd plof ik ’s avonds op de bank. Ik kijk een tijdje mindless naar een filmpje van Eckhart Tolle op You Tube. Op deze manier kom ik enigszins in de stemming. Mijn hoofd heeft eigenlijk geen zin meer in uitdagingen. Uiteindelijk zoek ik een nieuwe versie van mijn favoriete korte mindfulness oefening: ademruimte. Het duurt 4 minuten en ik voel geen effect. Na ja, meer zit er niet in voor vanavond.

Woensdag | Als een warme zomeravond

Ik houd van de geur in de lucht wanneer we richting het najaar gaan. Alsof er meer zuurstof in de lucht zit. Ik besluit op deze rustige avond buiten te gaan zitten. Ik moet nog even wat afmaken van werk. Daarna zet ik Calm-Ease op van Thich Nhat Hanh. Terwijl ik rustig meedein en in een fijne staat van mediteren kom, focus ik ook mijn aandacht op mijn omgeving.


Aan de ene kant hoor ik een buurman sporten. Aan de andere kant is iemand aan het bellen. Ik ruik iemand die een vuurtje aanmaakt.. De geluiden en geuren doen me denken aan de warme zomeravonden! Zonder me door deze fijne herinnering uit het ‘hier en nu’ te laten halen, probeer ik mijn stemming op dit moment heel bewust te ervaren. Zonder het te hard te willen vasthouden, heb ik een prettig moment.

Donderdag | Plum Village

Na een ontspannen dag met dochter W, voel ik veel ruimte om te beginnen aan een meditatie. Ik kies een Sitting meditation van Thich Nhat Hanh. Zijn warme stem neemt me weer mee. Ik ga, zonder het me bewust te bedenken, weer eens in kleermakerszit zitten. Dat versterkt mijn alerte houding en zorgt voor een gevoel van respect voor de oefening.


Na de oefening zie ik dat Thich Nhat Hanh en zijn gemeenschap Plum Village een app heeft (zoek naar Plum Village in je App Store). Ik blijf wat hangen in de app, lees van alles over de Zenmeester en de gemeenschap. Hoewel ik graag op avontuur blijf gaan naar nieuwe oefeningen, is deze app een fijne basis.




Vrijdag | Tevreden

Ik zak op de bank na een ontspannen dag. Ik bemerk: mindfulness helpt me tegen stress, maar zonder stress heb ik ook meer ruimte in mijn hoofd voor mindfulness. Ik mediteer 20 minuten op de bank. De voldoening en rust die ik krijg maakt me heel tevreden. Ik realiseer me dat ik altijd wel naar boven kan gaan, mijn meditatiekussen opzoeken en de diepte kan proberen te vinden die ik soms zoek. Maar deze challenge is voor mij ook nu al geslaagd. Hij is geslaagd als ik een bewust mindful moment heb genomen voor mezelf. De challenge is geslaagd bij 5 minuten mediteren, 20 minuten, op de bank zitten, wandelen, etc. Zelfs eens een dag overslaan, ook zonder goede reden.


Het zijn strenge gedachten in mij die me vertellen dat ik moet streven naar meer. Terwijl ik er, voor mijn gevoel vanavond, al ben. Het volhouden van de gewoonte op lange termijn is doing the work voor mij.


Volgende week is alweer mijn laatste week meditatie challenge! Heb je vragen, opmerkingen of wil je je eigen ervaringen delen, mail me via het contactformulier.

Groeten,

Femmy

    Adres

    Dwarsnoard 5

    8711 AP Workum

    0515-750292

    contact@praktijklucht.nl

    Openingstijden 

    maandag   13.00 - 17.00 uur

    dinsdag       8.00 -  12.00 uur

    woensdag   8.00 -  12.00 uur

    Donderdag  gesloten

    Vrijdag         8.30 - 12.30 uur

    © 2020 Praktijk Lucht

    AGB 94101477

    AGB 94064402

    KvK 73249718

    BIG  89920696925

    Algemene voorwaarden

    Privacyverklaring

    Kwaliteitsstatuut

    Verwijsbrief

    Samenwerkingen: