Zoeken
  • Femmy Grömmel-Boersma

Week 5 Meditatie Challenge | Zakken in de gewoonte

Dit is alweer mijn laatste meditatie challenge week! In deze vijfde week denk ik nog steeds elke dag aan mediteren. Mijn aandacht is gericht op mindfulness. Dat werkt weer door in mijn dagelijkse activiteiten. Ik kan makkelijker mijn gedachten aanschouwen en kom sneller tot rust overdag.


Om nou te zeggen dat het volhouden van de gewoonte ondertussen makkelijk gaat, wil ik niet beweren. Het werkelijk ‘doen’ van mediteren, vereist nog steeds een portie zelfdiscipline. Soms heb ik een kleine portie nodig en een andere keer meer 'portie' dan ik heb.

De week begon bijvoorbeeld meteen al met de maandag overslaan. Mijn gedachten lijken me nog wel eens in de weg te zitten om ook daadwerkelijk aan mediteren te beginnen. “Heb ik nu wel zin”, “ben ik niet te moe” of “het moet” zijn gedachten die het zwaarder maken om te gaan zitten.

Hier komt mijn laatste week:

Maandag | …Werd dinsdagochtend

Maandag kon ik me er niet toe zetten om te gaan mediteren ’s avonds. Geen zin. Dinsdagochtend had ik tussen de gesprekken door even tijd. Ik voelde zin en ruimte om even bij mezelf 'in te tunen'. Ik ben in kleermakerszit gaan zitten en heb een korte ademhalingsmeditatie gedaan. Dat was even lekker, sowieso om mezelf die tijd te gunnen tijdens het werk.

Dinsdag | Zakken in de avond

Werk was klaar. Mijn dochter W naar bed. Ik ben op de bank zitten met thee. In kleermakerszit heb ik eerst calm-ease opgezet van Thich Nhat Hanh. Ik merk dat deze oefening voor mij een basis is geworden wanneer ik geen zin heb om ‘op avontuur’ te gaan naar nieuwe mindfulness oefeningen. Daarna voelde het alsof ik kon ‘zakken’ in de avond.


Woensdag | Na het sporten

Na een lekkere sportles voel ik me voldaan, moe en enthousiast. Nu nog even aan de mindfulness. Ik had enerzijds zoiets van “oh lekker”, maar voelde me ook moe. Om niet te veel gewicht aan mijn gedachten te hangen, ben ik meteen in You Tube gedoken.


Ik heb eerst een interessant interview bekeken tussen (ik mag ondertussen wel zeggen) mijn goeroe Thich Nath Hanh en Oprah. Ondertussen probeerde ik ‘in te tunen’ in mijn lijf door mijn aandacht erop te richten (“whah, nu al spierpijn!”). Ook heb ik mijn ademhaling gevolgd. Ik ben mijn aandacht blijven volgen, ook toen het filmpje stopte. Ik voelde me daarna helder. Het enthousiasme van het sporten gaf een lekkere vibe om de avond mee in te gaan.

Donderdag | Familiemeditatie

Ik ging eens rondneuzen op de Plum Village app van (goeroe) Thich Nath Hanh en belandde bij een oefening over familie. ‘Thich’ vroeg tijdens de meditatie om je vader en daarna je moeder voor te stellen als kinderen van 5 jaar oud. Contact te maken met het kind dat je ouders (ook) zijn. Hun kwetsbaarheid eigenlijk.


Ik vond het wat lastig om mijn ouders als kleine kinderen in te beelden, al kon ik met ze meevoelen in hun kwetsbaarheid als jong kind. Hoewel de oefening geen diepere laag triggerde in het contact met mijn ouders, vond ik het visualiseren wel prettig. Een beeld creëren helpt mij om mijn aandacht vast te houden bij het mediteren.


Vrijdag | Tussen W en de patat

Het weekend heeft me al heerlijk in de greep op vrijdagavond. Terwijl ik dochter W op bed breng, gaat mijn man A patat halen. Eenmaal beneden, was A er nog niet. De huiskamer nog lekker rommelig van al het gespeel en eten van W. Ik ben er tussen gaan zitten. Even in mijn eentje aan de mindfulness.


Deepak Chopra heeft een mooie oefening waarin hij je vraagt om de dag door te nemen. Volgens mij heb ik hier vorige week ook over geschreven. Ik had zin in deze oefening!

In gedachten ging ik al mijn activiteiten langs en ik voelde mijn lijf reageren op de fijne dag: een soort kriebels in mijn buik. Ik probeerde er tijdens de oefening niet op te gaan in deze gevoelens, maar deze te aanschouwen. Toch heb ik er ook even van genoten 😉.


Eenmaal klaar hoorde ik de deur. De geur van patat vulde de kamer. Lekker ite!





Nu ga ik verder zonder houvast van deze blog. Ik ben heel benieuwd wat voor effect de meditatie challenge vanaf nu zal hebben! Ik heb geleerd dat ik op zoveel verschillende manieren mindfulness kan doen. Op deze manier kan ik flexibel blijven en aansluiting vinden bij mijn behoeften. Daarbij heb ik gemerkt dat het zelfdiscipline kost om ook daadwerkelijk te gaan ‘zitten’. Dat het effect van deze korte oefeningen al doorwerkt in mijn dagelijks leven, vind ik wel super. Hallo 'hier en nu'!

En voor jullie: bedankt voor het lezen! Mijn grote hulp in het aangaan van deze challenge. Ik zie aan het toenemend aantal mensen op de website dat er animo is voor het lezen van de blog. En leuk om soms een berichtje te krijgen!


Heb je nog een vraag, een opmerking over de blog of wil je zelf een meditatie ervaring met mij delen, vul dan het contactformulier in. Ook voor je zorgvraag richting psychologie of coaching.

Groet,

Femmy

    Adres

    Dwarsnoard 5

    8711 AP Workum

    0515-750292

    contact@praktijklucht.nl

    Openingstijden 

    maandag   13.00 - 17.00 uur

    dinsdag       8.00 -  12.00 uur

    woensdag   8.00 -  12.00 uur

    Donderdag  gesloten

    Vrijdag         8.30 - 12.30 uur

    © 2020 Praktijk Lucht

    AGB 94101477

    AGB 94064402

    KvK 73249718

    BIG  89920696925

    Algemene voorwaarden

    Privacyverklaring

    Kwaliteitsstatuut

    Verwijsbrief

    Samenwerkingen: